пʼятниця, 31 січня 2025 р.

Перегляд та обговорення фільму " Запорожець за Дунаєм" 2007р. в мистецькому відділі Центральної міської бібліотеці.

  Оперу " Запорожець за Дунаєм" Cемен Гулак - Артемовський писав у Петербурзі у 1861 році.  У 1775 році Катериною II була знищена остання Січ і козацтво в цілому. А через два роки, в той час,  коли  опера буде поставлена на сцені Маріїнки в Петербурзі вийде і валуєвський циркуляр......Коротше, треба зробити так, щоб  щоб оперу дозволили до постановки і щоб опера сприймалась як водевіль з недолугим п'яничкою  - головним героєм. Тобто такою, яку потім назвуть " шароварщина"    Події в ній подаються зі знаком " все навпаки" . Cправа в тому, що під час розгрому Катериною Запорізької Січі багато козаків врятувалось в турецьких володіннях, організувавші Задунайську Січ. В опері про Задунайську Січ ані слова, а козаки подаються як підлеглі султана. Саме звідці  - дивна невизначеність образу Карася. Адже його прототипом, найімовірніше, був останній кошовий атаман Задунайської Січі був Йосип Гладкий,  "який у 1828 році під час Російсько-Турецької війни з невеликою групою прихильників перейшов на бік Росії, після чого Задунайська Січ була жорстоко знищена турецьким військом, а всі козаки, що залишились, разом із рештою українських поселенців були вбиті. Таким чином Гладкий – свідомо чи ні – зробив те, чого так довго домагалася царська Росія, – знищив останню вільну козацьку Січ. На час прем’єри опери Гулака-Артемовського Йосипу Гладкому виповнилося 73 роки, і він безхмарно доживав свій вік наказним отаманом Азовського козацького війська в чині царського генерал-майора"

      От така справжня історія, яку Семен Степанович переробив згідно з існуючими умовами. Ніхто на Січі не бажав приймати російське підданство, але ..........але мені зовсім незрозуміло навіщо було у 2007 році знімати ще одну " шароварщину"? Режисер Микола Засєєв - Руденко не переосмислює вже існуючі радянські версії запорожців. І якщо стрічка Івана Кавалерідзе, знятая у 1937 році - це в якомусь сенсі - подвиг, то в 1953 вже відкрита провінційна бездарність та фальш, яка культивувалась в колонії......

     І ось черговий " шедевр" Миколи Засєєва - Руденко !!!! Автор чомусь прибрав дуже красиву арію Оксани на початку опери. Замість цього на екрані Катерина друга з Потьомкіним співають дует........ Незрозуміло тільки де вони знаходяться ????  Приїхали в Задунайську Січ ?

       Що дійсно класно, так це голоси !!!!! Микола Шопша співає Карася, Одарку - Марія Стефюк, Оксану - Тетяна Ганіна, Імама - Тарас Штонда ,а Андрія - молодий Володимир Гришко. Найскладніша в останній дії '' Молитва за Україну" звучить в його виконанні  бездоганно !!! Зовсім молоді Ангеліна Швачка та Сергій Ковнір. Наша Дніпровська гордість. Тут вони ако Катерина з Потьомкіним.

           Якщо хтось бажає прочитати рецензію на цю стрічку та оперу в цілому, даю адресу:  http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=784

             А я вдячна бібліотеці!!!! Вона повернула мене знов до історії, яку треба осмислювати  і переосмислювати з точки зору українця.

 


     


   




Як і завжди читаємо Ірен Роздабудько про Моцарта.







В цьому ж відділі мистецтв відрита виставка речей, сплетених з хвої народним майстром Володимиром  Яценком  !!! Це неїмовірно !!!!



Немає коментарів:

Дописати коментар

Творчий проект Анни Баранової та Олени Охріменко.

                  Я дуже добре пам'ятаю цей камерний концерт двох студенток коледжу класу викладача Ольги Миколаївни Кутакової. Концерт,...